WEKO3
アイテム
『終わりよければすべてよし』におけるカニング・ウーマン
https://doi.org/10.18999/jouhunu.5.13
https://doi.org/10.18999/jouhunu.5.135f5aad8d-eb45-4ceb-8a09-4ee3563d95bc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jouhunu_5_13.pdf (475 KB)
|
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 『終わりよければすべてよし』におけるカニング・ウーマン | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The Cunning Woman in All’s Well That Ends Well | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
滝川, 睦
× 滝川, 睦
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | シェイクスピア | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『終わりよければすべてよし』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カニング・ウーマン | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | トマス・ヘイウ ッド | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『ホグズドンのワイズ・ウーマン』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 治療 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 失われたもの | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ヴァージニティ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 記憶術 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 恥辱 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Shakespeare | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | All’s Well That Ends Well | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | the cunning woman | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Thomas Heywood | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | The Wise-Woman of Hogsdon: A Comedy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | healing | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | lost goods | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | virginity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | the art of memory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | dishonour | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper is intended as an investigation of the representation of Helen in Shakespeare’s All’s Well That Ends Well (AWW, 1604–05) as the cunning woman or wise woman, comparing her with both Judith Philips the “cunning woman” in a pamphlet (1595) and the Wise-woman in Thomas Heywood’s The Wise-woman of Hogsdon: A Comedy (1604). The cunning woman or wise woman, according to the definition of Jean E. Howard’s, is “a lower-class figure who makes her living by using her ‘special powers’ to perform services for her neighbors, services such as finding a missing or lost object, diagnosing illness, telling the future” (85) in early modern England. Helen in AWW can be regarded as a cunning woman in that she can not only cure the King’s “desperate languishings whereof / The King is rendered lost” (1.3.226–27) but also recover the lost goods or “lost object”, such as rings, Diana’s virginity, Helen’s own honour as Bertram’s wife, and most of all, King’s health. Nevertheless, Helen as the cunning woman offers a striking contrast to Judith Philips and the Wise-woman in Heywood’s play, because the dishonour to Bertram brought on by Helen’s “special powers” is far from the male characters’ shame brought on by other cunning women: the dishonour to Bertram, in terms of his equivocal response to his shame, does never lead to the world of “women on top” at the denouement of AWW. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.5.13 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-20K00414/ | |||||||||
研究課題番号 | 20K00414 | |||||||||
研究課題名 | 近代初期英国演劇におけるホスピタリティー表象の変遷に関する歴史的研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 en : The Journal of Humanities, Nagoya University 巻 5, p. 13-28, 発行日 2022-03-31 |