WEKO3
アイテム
「鳥獣戯画」とアニミズム : あるいはアナロジズム的裂け目についての考察
https://doi.org/10.18999/jouhunu.5.269
https://doi.org/10.18999/jouhunu.5.269b9c08da0-acf6-467b-bd7d-e90365776c47
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jouhunu_5_269.pdf (519 KB)
|
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「鳥獣戯画」とアニミズム : あるいはアナロジズム的裂け目についての考察 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | “Chojū-giga” and Animism : or, A Study of its Relationship to Analogism | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
伊藤, 大輔
× 伊藤, 大輔
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 鳥獣戯画 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アニミズム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アナロジズム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本美術 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Chojū-giga | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | animism | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | analogism | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese Art | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In the study of Japanese art history, animism has been vaguely understood to mean “familiarity with nature”. In modern anthropology, however, the definition of animism is relatively clear. It was the French anthropologist Philippe Descola who set the standard. In his book Par-delà la nature et la culture, he classified the worldviews into four categories: totemism, animism, analogism, and naturalism. According to this definition of animism, the anthropomorphic animals in “Chojū-giga” are not animistic. This is because the animals in this work are a fusion of animals and humans in their bodies, which does not fit the definition of animism that each being has a unique body. So, going back to Descola’s four schemes, it turns out that it is the worldview of analogism that has the possibility of forming a body in which different beings are fused together, as in the case of the animals in “Chojū-giga”. For this reason, this essay is revised to say that the idea behind the “Chojū-giga” is not animism as previously thought, but analogism. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 図版は著作権上の都合により掲載しておりません | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.5.269 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K00144/ | |||||||||
研究課題番号 | 21K00144 | |||||||||
研究課題名 | 鎌倉時代絵画における武士表象の研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 en : The Journal of Humanities, Nagoya University 巻 5, p. 269-290, 発行日 2022-03-31 |