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アイテム
大学生活での学習・活動への関与が初期キャリアの思考行動特性へ及ぼす影響
https://doi.org/10.18999/njhe.24.155
https://doi.org/10.18999/njhe.24.15578b383e8-bbe6-49d8-bf24-b0d6db231ba2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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10.pdf (1.7 MB)
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Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2024-03-25 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 大学生活での学習・活動への関与が初期キャリアの思考行動特性へ及ぼす影響 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Impact of Engagement in Studies and Activities for College Students on Thinking and Behavioral Characteristics in Their Early Professional Careers | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者 |
高澤, 陽二郎
× 高澤, 陽二郎
× 松井, 賢二
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アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本稿では、学校から仕事への移行を扱うトランジション研究の一端として、大学生活での正課内外のラーニング・ブリッジングを促す学習・活動への関与(学生エンゲージメントfor LB)という概念を中心に据えた調査分析を行った。先行研究でその意義が示された同概念を定量的に評価するため調査項目を作成し、予備調査での検討を経て、3因子12項目からなる尺度を作成した。続いて、同尺度を用いて大学卒業後3~4年目の初期キャリアの段階にある社会人への質問紙調査を実施し、これまでのトランジション研究で扱われてきた大学生活及び仕事での思考行動特性を示す諸変数との関係を明らかにすることを試みた。分析の結果、大学生活の要因との関係では、キャリア意識や教職員との関わり、正課内外・大学内外の活動バランスとの強い関係が明らかとなった。また仕事で発揮されるプロアクティブ行動や経験学習行動等に対し、大学生活の他変数と比較しても、学生エンゲージメントfor LBが一定の正の効果をもつことが確認された。大学の授業での学習態度等との関係については、今後更なる調査分析が必要である。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | As part of a study on the transition of students from school to a professional career, this study conducted a survey that focuses on the concept of engagement in studies and activities that promote learning bridging (LB) between regular curriculum, co-curricular, and extracurricular activities (student engagement for LB). Previous studies demonstrated the importance of the concept, and survey items were created to quantitatively assess this concept. After examination via a preliminary survey, the current study developed a scale that comprises 3 factors and 12 items. The study then used this scale to conduct a questionnaire survey for early-career adults (3‒4 years after graduation from university). It intended to elucidate the relationships among variables that are indicators of thinking and behavioral characteristics in college life and at work, as established by previous studies on the school-to-work transition. In terms of factors in college life, analysis revealed significant associations with career awareness, level of interaction with faculty and staff, and balance of activities between regular curriculum, cocurricular, and extracurricular activities. Furthermore, the results confirmed that student engagement for LB exerts a positive effect on proactive and experiential learning behaviors displayed at work even when compared with other variables of college life. A detailed analysis of the relationship with other factors, such as class attitude at college, will be necessary in the future. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.24.155 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||
助成機関識別子 | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K02654/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 21K02654 | |||||||||||||
研究課題名 | 正課内外・キャンパス内外に拡張された大学教育の社会的レリバンスを探る探索的研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 en : Nagoya Journal of Higher Education 巻 24, p. 155-180, 発行日 2024-03 |