ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. A100 文学部/人文学研究科・文学研究科・国際言語文化研究科
  2. A100b 刊行物
  3. JunCture : 超域的日本文化研究
  4. 15

アダプテーションが媒介するノスタルジアとトラウマ : 『風の歌を聴け』映画化における時間の主観性

https://doi.org/10.18999/juncture.15.138
https://doi.org/10.18999/juncture.15.138
20fcdda8-f94b-4aa3-8c5a-701bfaa7b766
名前 / ファイル ライセンス アクション
juncture_15_138.pdf juncture_15_138.pdf (1.6 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2024-03-28
タイトル
タイトル アダプテーションが媒介するノスタルジアとトラウマ : 『風の歌を聴け』映画化における時間の主観性
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Mediation of Nostalgia and Trauma by Adaptation : Temporal Subjectivity in the Film Adaptation of Hear the Wind Sing
言語 en
著者 藤城, 孝輔

× 藤城, 孝輔

ja 藤城, 孝輔

en FUJIKI, Kosuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
キーワード
主題Scheme Other
主題 ATG
キーワード
主題Scheme Other
主題 アダプテーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 心的外傷
キーワード
主題Scheme Other
主題 メトニミー
キーワード
主題Scheme Other
主題 アナロジー
キーワード
主題Scheme Other
主題 ATG
キーワード
主題Scheme Other
主題 adaptation
キーワード
主題Scheme Other
主題 trauma
キーワード
主題Scheme Other
主題 metonymy
キーワード
主題Scheme Other
主題 analogy
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article examines Ōmori Kazuki’s 1981 film adaptation of Murakami Haruki’s debut novella, Hear the Wind Sing (Kaze no uta wo kike, 1979), situating the nostalgia manifested in the film in the context of new Japanese cinema following the studio era. The nostalgia that the film foregrounds derives less from Murakami’s source text than from Ōmori’s reading of it as well as the historical background of the 1980s, when Japan was about to witness its economic bubble. I argue that this nostalgia is incongruous with the motif of death in Murakami’s novella. The novella characterizes the suicide of the protagonist’s girlfriend as a traumatic event and articulates it implicitly through the use of metonymy and metaphor, paralleling the first-person narrator’s denial and repression of his recent loss. The film, on the other hand, employed black-and-white videos and still images to present the suicide as if it had happened in the distant past, thereby allowing the protagonist to distance himself from his trauma. Since the film’s temporal structure is informed by the protagonist’s subjective perception of time, the death of the girlfriend serves as a source of nostalgia for the protagonist’s bygone youth, which is described as “a fragment of time that had died long ago.” Although both Murakami and Ōmori belong to the same generation, with the former only three years older than the latter, their attitudes toward the preceding Japanese literature and cinema are contrasting: Murakami denies any debt to modern Japanese literature by claiming to have read very little of it, whereas Ōmori was eager to pay homage to the legacy of earlier Japanese cinema. Their difference can be seen in the nostalgia in Ōmori’s film adaptation, which fundamentally departs from Murakami’s novella.
言語 en
出版者
出版者 名古屋大学大学院人文学研究科附属超域文化社会センター
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/juncture.15.138
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-4766
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2435-7332
書誌情報 ja : JunCture : 超域的日本文化研究

巻 15, p. 138-152, 発行日 2024-03-26
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-27 06:04:18.037846
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3