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初期新ニヤーヤ学派シャシャダラの非存在論(3) : 『ニヤーヤ・シッダーンタ・ディーパ』における非存在の認識手段についての議論
https://doi.org/10.18999/jouhunu.7.253
https://doi.org/10.18999/jouhunu.7.2532157089d-5055-4777-90ce-f05ced0fc74a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jouhunu_7_253.pdf (556 KB)
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Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-04-08 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 初期新ニヤーヤ学派シャシャダラの非存在論(3) : 『ニヤーヤ・シッダーンタ・ディーパ』における非存在の認識手段についての議論 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | An Early Navya-nyāya Discussion on Absence (abhāva) (3) : A dispute on the means for grasping absence found in Śaśadhara’s Nyāyasiddhāntadīpa | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
和田, 壽弘
× 和田, 壽弘
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アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ミーマーンサー学派 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | バッタ派 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 認識手段 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 非認識 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | prāṅnāstitā | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | pramāṇa | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | anupalabdhi | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | non-cognition | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Bhāṭṭa school | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The present installment deals with the objection by the Bhātta school of Mīmāṃsa on how to grasp absence, and Śaśadhara’s answer and final view. A series of translating his Nyāyasiddhāntadīpa with annotation ends with this installment. The Bhātta philosophers take the view that absence is grasped by the means designated as non-cognition (anupalabdhi), which is not included in the other means of cognition (pramāṇa): perception (pratyakṣa), inference (anumāna), analogy (upamāna), testimony (śbda), and logical assumption (arthāpatti). Śaśadhara, on the other hand, holds that absence is grasped by the means designated as perception, which is nothing more than sense organs. In some case, however, he holds that grasping ‘absence in retrospect’ (prāṅnāstitā) takes place through the function of the internal organ (manas); he does not definitely state how that function causes recollection which triggers the inference of such absence. He concludes his discussion with presenting the conditions for grasping mutual absence (anyonyābhāva) and relational absence (saṃsagābhāva) by sense organs. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.7.253 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||
助成機関識別子 | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21H00472/ | |||||||||
研究課題番号 | 21H00472 | |||||||||
研究課題名 | インド哲学における「無」の思想 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 en : The Journal of Humanities, Nagoya University 巻 7, p. 253-272, 発行日 2024-03-31 |