WEKO3
アイテム
教員を志望する工業系大学学生の模擬授業における黒板前の動きの変化
http://hdl.handle.net/2237/23035
http://hdl.handle.net/2237/23035bc23c376-d9fe-4a46-b8b2-17d9f8c21451
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
11-3.pdf (2.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-10-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教員を志望する工業系大学学生の模擬授業における黒板前の動きの変化 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Variations of Teacher-trainee-students' Actions in front of Blackboard | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
坂本, 將暢
× 坂本, 將暢× SAKAMOTO, Masanobu |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職課程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 模擬授業 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 黒板前の動き | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher training course | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | lessons in college | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teaching practice | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | action in front of blackboard | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher education | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、教職課程の学生が、模擬授業の経験を積むことで獲得すると思われる教授技術、とくに授業中の動きに着目して、それを可視化し、模擬授業の経験が及ぼすと思われる動きの変化を明らかにすることである。これにより、これまで意識しなかった動きを振り返ったり、経験的な知識を科学的に明らかにしたりすることができると考えられる。本研究では、3名の5つの授業(模擬授業4つと教育実習)を分析対象にし、黒板前の動きの変化を示した。その結果、黒板前のほぼ中央から動くことがなかった段階、左から右へ移動する段階とそれがパターン化した段階、パターンの中に複雑さがうかがえる段階が明らかになった。The purpose of this study is to visualize the actions in front of blackboard of students who take the teacher training course, to illustrate the actions' variations which are affected with the experiences of lessons in college. The author hope that the figures conduct opportunities of reflection and scientific describe for us. In this study, we analyze five lessons by three students. As a result, he illustrated there are three phases, a phase of no-action, left to right action and patterned left to right actions, and patterned and complicated actions in front of blackboard. | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属 生涯学習・キャリア教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | Center for Research on Lifelong Learning and Career Education Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-3148 | |||||
書誌情報 |
ja : 生涯学習・キャリア教育研究 en : Journal of the Research on Lifelong Learning and Career Education 巻 11, p. 25-31, 発行日 2015-03-31 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/23035 | |||||
識別子タイプ | HDL |