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アイテム
多言語母語の日本語学習者横断コーパス(I-JAS)を基にした日本語のストーリーライティング評価基準の開発と評価
https://doi.org/10.18999/stul.33.55
https://doi.org/10.18999/stul.33.559b93ddd6-e101-457a-b5c3-c30836ea44da
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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1904.pdf (781.3 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-12-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 多言語母語の日本語学習者横断コーパス(I-JAS)を基にした日本語のストーリーライティング評価基準の開発と評価 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Developing evaluation criteria for Japanese narrative abilities using the corpus data of the International Corpus Japanese as a Second Language | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
大和, 祐子
× 大和, 祐子× 玉岡, 賀津雄× 斉藤, 信浩× YAMATO, Yuko× TAMAOKA, Katsuo× SAITO, Nobuhiro |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストーリーライティング(SW) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 評価基準 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 信頼性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多言語母語の日本語学習者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 横断コーパス(I-JAS) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 説明力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | story writing (SW) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation criteria | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reliability | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | International Corpus Japanese as a Second Language (I-JAS) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | narrative ability | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,日本語教育におけるストーリーライティング(SW)能力(あるいは説明力)の育成において必要とされる評価基準作成のための手順と有用性を検討した。まず,先行研究を参考にして,日本語におけるSW能力について,「伝達性」,「結束性」,「表現の豊かさ」,「表現の正確さ」の4つの特性を設けた。そして,それぞれの特性について, 6つのレベルからなる評価基準を設定した。次に,開発した評価基準の有用性を検討するために,「多言語母語の日本語学習者横断コーパス(I-JAS)」のSW課題を用いて評価した。その結果,2種類のSW課題についての2名の評価者の相関(評価者間信頼性)は高かった(SWlがr=0.82, SW2がr=0.84)。また,日本語能力テストとSWの評価得点との相関も,0.41から0.55の範囲(表5を参照)で、比較的高かった。さらに,2種類のSW課題の評価の相関は,0.77から0.87で、非常に高かった(表6を参照)。以上の結果から,本研究で開発したSWの評価基準は,日本語教育において有用であることが示された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this study, we report a series of procedures for developing evaluation criteria for narrative abilities for the applicable use of Japanese language education. First, based on previous studies, we established the four categorical characteristics of narrative abilities in Japanese: (1) transferability, (2) cohesion, (3) richness of expression, and (4) accuracy of expression. Then, for each characteristic, we developed criteria consisting of six levels (six points). In order to examine the usefulness of the evaluation criteria, we evaluated texts of the story writing (SW) tasks contained in the corpus data of the International Corpus Japanese as a Second Language (I-JAS). The result showed that the correlation (inter-evaluator reliability) between the two evaluators was very high as r=0.82 for the SW1 and r=0.84 for the SW2 (see Table 3). The evaluation scores of SWs showed relatively high correlations with Japanese language proficiency tests ranging from 0.41 to 0.55 (see Table 5). Furthermore, the evaluation results for the two SWs indicated high correlations from 0.77 to 0.87 (see Table 6). From these results, the evaluation criteria of narrative abilities developed in this study is applicable for the use of Japanese language education. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学言語文化研究会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/stul.33.55 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
関連情報 | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/bugai/kokugen/nichigen/0-kyouiku/research/kotoba.html | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-6156 | |||||
書誌情報 |
ja : ことばの科学 巻 33, p. 55-74, 発行日 2019-12-25 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |