WEKO3
アイテム
「ヤヌス神にかけて誓って」 : 『オセロー』と古代ローマ喜劇
https://doi.org/10.18999/jouhunu.3.23
https://doi.org/10.18999/jouhunu.3.2341336b25-f799-45fe-97fa-79061fef0768
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jouhunu_3_23.pdf (452.9 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「ヤヌス神にかけて誓って」 : 『オセロー』と古代ローマ喜劇 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | ‘By Janus’ : Othello and Roman Comedy | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
滝川, 睦
× 滝川, 睦× Takikawa, Mutsumu |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シェイクスピア | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『オセロー』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 古代ローマ喜劇 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プラウトゥス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『ほら吹き兵士』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ヤヌス的幻想 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 分身 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Shakespeare | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Othello | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Roman Comedy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Plautus | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Miles gloriosus | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Janus-like phantasmagoria | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | doubles | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The paper is intended as an investigation of the Janus-like phantasmagoria in Shakespeare’s Othello, especially referring to the Plautus’s Miles gloriosus. In Miles gloriosus, Palaestrio the slave, in order to deceive Pyrgopolinices the braggart soldier, manages to fashion the doubles out of the female characters. Under the influence of this Roman comedy, “two-faced” Iago, who is the ectype of Palaestrio, conjures up the Janus-like phantasmagoria in which leading characters are led to meet their other selves: Desdemona faces a “whore” named Desdemona; Othello is obliged to acknowledge himself as “the green-eyed monster.” In the denouement of this play, however, both Othello and Desdemona put up their final resistance against Iago’s conjuration by fashioning and acting out their own double roles. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.3.23 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 巻 3, p. 23-38, 発行日 2020-03-31 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |