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ファカルティ・ディベロプメントの実質化に向けて
https://doi.org/10.18999/njhe.7.55
https://doi.org/10.18999/njhe.7.556057c186-4741-45cd-8f7a-d123ec13c1c9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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55.pdf (350.5 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2007-04-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ファカルティ・ディベロプメントの実質化に向けて | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Towards a More Effective Faculty Development Program | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
天野, 政千代
× 天野, 政千代× Amano, Masachiyo |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 現在国立大学法人では様々な教育に関する評価が実施、あるいは予定されており、その中でFD は大きな位置づけを占め、FD 研修も盛んに開催されている。お陰様で最近ではシラバスの作成や授業評価にもすっかり慣れ、それほど苦でもなくなってきた。しかし、問題はこうしたFD 研修によって授業が実際に改善されるかどうかである。残念ながらFD と言われているものにかなり熱心に取り組んでも、授業が改善されたという実感はあまりなく、ただ単に多忙になっただけという気もする。本論では授業時間の長さと担当コマ数、それに教室の物理的環境、黒板のような基本的備品等にもっと全般的な配慮をしなくては、せっかくのFD プログラムも授業改善にはつながらないという主張をする。特に考えるべきは90 分なら90 分と固定されている授業時間と7コマも8 コマにも上る担当授業数の多さであり、こうした問題をより弾力的に改善していく必要があると考える。さもなくば、これまでの、また将来における多くの努力が無意味なものとなってしまうのではないか。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Since Japanese national universities were partially incorporated in 2004, various types of evaluation of university education have kept coming down. If these evaluations prompt professors to provide better education for their students, they should be welcomed and professors should attempt to develop a faculty development program and learn skills needed to create more helpful syllabi, homework,handouts, and tests. This essay claims, however, that there are even more fundamental problems than faculty development that should be paid more serious attention at Japanese universities. It is argued that we should reconsider such factors as the length of class hours,internal physical environments of classrooms, basic equipment in classrooms, and the number of classes or courses that professors must teach a week, and so on. In particular, we give special consideration to the length of class hours in this paper. However, without comprehensive consideration of these problems, even a well-organized faculty development program will not work at all, and thus all efforts made so far and in the future will go nowhere. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.7.55 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 7, p. 55-66, 発行日 2007-03 |
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フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/7718 | |||||
識別子タイプ | HDL |