WEKO3
アイテム
世帯内での配分を考慮した自動車の車種選択と利用の分析
http://hdl.handle.net/2237/8638
http://hdl.handle.net/2237/86385da3307b-6991-420c-8420-17e33339efe8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
v674_p63-72.pdf (934.0 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-08-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 世帯内での配分を考慮した自動車の車種選択と利用の分析 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | AN ANALYSIS OF VEHICLE TYPE CHOICE, ALLOCATION AND USE BY HOUSEHOLDS | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
山本, 俊行
× 山本, 俊行× YAMAMOTO, Toshiyuki× 北村, 隆一× KITAMURA, Ryuichi× 河本, 一郎× KOHMOTO, Ichiro |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | 土木編集第07010号 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vehicle ownership and use | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vehicle type choice | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vehicle allocation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mixed logit model | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、世帯内での自動車の割り当てと車種選択は密接に関係していること、また、年間走行距離は車種や主な運転者の属性に大きな影響を受けるとの認識のもと、車種・メインドライバー選択モデルと年間走行距離モデルを構築した。事例分析の結果、2台保有世帯においては自動車取り替え更新時に自動車の再配分が行われている事、特定の車種分類に対する嗜好性が存在し、同じ分類に属する自動車を購入する傾向にある事、および、各自動車の利用が相互に負の影響を及ぼす事が示された。一方、1台保有世帯では年間走行距離に車種が影響を及ぼしているものの、2台保有世帯ではそのような傾向が確認されず、主に通勤や自由活動での利用等のメインドライバーによる需要のみが年間走行距離を規定する事が示された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Simultaneous vehicle type and main driver choice models and models of vehicle miles traveled are developed for one and two vehicle households separately. The types of vehicles are categorized as eight alternatives, and unobserved correlations among them are examined by adopting mixed multinomial logit models. the empirical results suggest that the vehicles are possibly reallocated in two-vehicle households at the transactions, that there exist inclinations toward specific types of vehicles among two-vehicle households, and that they have the tendency to obtain the same type of vehicles. The results also suggest that the vehicle miles traveled by respective vehicles in two-vehicle households are negatively interacted and that the vehicle types do not affect the vehicle miles traveled in two-vehicle households while they do so in one-vehicle households. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 土木学会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0289-7806 | |||||
書誌情報 |
ja : 土木学会論文集 巻 674, 号 Ⅳ-51, p. 63-72, 発行日 2001-04 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/8638 | |||||
識別子タイプ | HDL |