WEKO3
アイテム
教師の資質向上を目的とした共感研究の必要性
https://doi.org/10.18999/nupsych.53.85
https://doi.org/10.18999/nupsych.53.854bf7e661-7d42-4eb2-84a6-491635b47285
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-02-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師の資質向上を目的とした共感研究の必要性 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Necessity of Studying Teachers’ Empathy with an Aim at Improving Their Qualities | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
鈴木, 郁子
× 鈴木, 郁子× SUZUKI, Ikuko |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teachers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multidimensional approach | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | emotional empathy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cognitive empathy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | empathy based on the recognition of individuality | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | The purpose of this article is to argue the necessity of investigating teachers’ empathy, based on actual data measuring it. In the first section, I review governmental reports by educational councils in Japan, and assert that it is important for teachers to improve their empathic traits, not only as educational experts, but also as human beings. In addition to these reviews, the idea of regarding teacher-counselors as the developmental models for other teachers is suggested. In the second section, I review psychological studies of empathy, raising the following points ; (1) the present main stream of empathy research follows a multidimensional approach including both emotional empathy and cognitive empathy, (2) perspective-taking(or role-taking), a cognitive ability, is regarded as the most highly developed form of empathy in developmental psychology, (3) there are some Japanese theories that empathy based on recognition of individuality is an empathy typically requiring adult maturity, and (4) there are few studies actually measuring teachers’ empathy. In the last section, I propose that it is necessary to follow a multidimensional approach in empathy research and measure teachers’ empathy focusing on the empathy based on the recognition of individuality, which is a kind of cognitive empathy and is also based on perspective-taking ability. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述タイプ | Other | |||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/nupsych.53.85 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-1729 | |||||
ISSN(Online) | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-1258 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 心理発達科学 巻 53, p. 85-96, 発行日 2006-04-20 |
|||||
フォーマット | ||||||
application/pdf | ||||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |