WEKO3
アイテム
仮想空間操作を利用した対話型手術シミュレーションシステムの基本機能の実現
http://hdl.handle.net/2237/10245
http://hdl.handle.net/2237/102450a061d97-e1a9-4535-ab7c-d228d8e54c5e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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ipsjj_37_6_1088.pdf (1.6 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-07-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 仮想空間操作を利用した対話型手術シミュレーションシステムの基本機能の実現 | |||||
言語 | ja | |||||
著者 |
北川, 英志
× 北川, 英志× KITAGAWA, Eiji× 安田, 孝美× YASUDA, Takami× 横井, 茂樹× YOKOI, Shigeki× 鳥脇, 純一郎× TORIWAKI, Jun-ichiro |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan. Comments are welcome. Mail to address: editj<at>ipsj.or.jp, please. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | 近年の計算機能力の向上による仮想現実感技術の向上や,医療現場における各種医用3次元画像の普及により,仮想現実感技術を利用した手術シミュレーションシステムへの期待が高まっている.我々は,仮想空間操作を利用した対話性の高い手術シミュレーションシステムを開発した.本システムでは,手術に必要となる各種操作を仮想空間操作の技術に基づいて実現し,グラフィックワークステーションを用いて高速に処理することを可能としている.これらを実現するために,手術シミュレーションの各種操作方法や,グラフィックスワークステーションのハードウェアを利用するために必要となる高速なポリゴン生成手法を開発した.また,手術シミュレーションの評価法のひとつとして,リアルタイム距離マップ表示機能を新たに開発した.本論文では,手術シミュレーションシステムの各種操作機能の操作方法および実現アルゴリズム,仮想空間操作を効率的に行うために新たに開発したデータ構造,高速なポリゴン生成手法, リアルタイム距離マップ表示について述べる. また,実際の患者の画像を用いた実験によって開発した機能が臨床応用における手術シミュレーションに有効であることを確認した. | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | Based on recent progress of computational power for virtual reality and three-demensional medical imaging technology, a surgical simulation system employing the virtual reality technology is becomming to be practical. We developed a surgical simulation system with high level interactions based on virtual space manipulation on a graphic workstation. In this system, we constructed functions for interaction, high speed polygon generation method, and "realtime distance map" for evaluation function. In this paper, we describe algorithms for interactions, a new data structure, a method for polygon generation and realtime distance map for our system. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 情報処理学会 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプresource | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 03875806 | |||||
書誌情報 |
ja : 情報処理学会論文誌 巻 37, 号 6, p. 1088-1098, 発行日 1996-06 |
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フォーマット | ||||||
application/pdf | ||||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/10245 | |||||
識別子タイプ | HDL |