ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "1848f909-da41-43ac-94f9-8fe7d650034c"}, "_deposit": {"id": "8523", "owners": [], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "8523"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008523", "sets": ["314"]}, "author_link": ["23906", "23907", "23908", "23909"], "item_10_alternative_title_19": {"attribute_name": "その他のタイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "Dynamic Construction of Routine Patterns for Transport Vehicles Based on Ant Colony System(ITS)", "subitem_alternative_title_language": "en"}]}, "item_10_biblio_info_6": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2005", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicIssueNumber": "11", "bibliographicPageEnd": "2694", "bibliographicPageStart": "2687", "bibliographicVolumeNumber": "46", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "情報処理学会論文誌", "bibliographic_titleLang": "ja"}]}]}, "item_10_description_4": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "現行のバス・システムでは, 車両の配備台数は時刻表に依存している.また, 車両の走行経路はバス停を経由した固定経路になっている.このような輸送サービスでは輸送要求の傾向の変化に柔軟に対応することは困難である.一方, タクシー・システムにおいては, 時刻表やバス停は存在せず, ドライバの経験から獲得された知識に基づき, 巡回経路や待機位置を決定している.しかし, その知識は断片化されており, システム全体のパフォーマンスを向上させるために有効に活用されていない.本稿は, 顧客の輸送要求の傾向を学習することによって車両の動的な巡回パターン(巡回, 待機)を決定する手法を提案する.提案手法はAnt Colony Systemと呼ばれる蟻の生態を模倣したアルゴリズムに基づいている.各車両は自身の輸送履歴を保持することで, 道路上に巡回パターンを形成するための手掛かりを残す.手掛かりは顧客の発見を促すPick-up Pheromoneと巡回経路の形成を促すDelivery Pheromoneの2種類のフェロモンで構成される.最後に, シミュレーションにより本手法を評価し, その結果を報告する. ", "subitem_description_language": "ja", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "The most of existing bus systems incorporate fixed routes via bus terminals and fixed number of vehicles depending on timetables. Such static bus systems cannot be adapted to the dynamic changes of demand flows such as frequency and directions of transport demands. On the other hand, in the most of existing taxi systems, the transport routines of taxis depend on the empirical knowledge of taxi drivers. However, the knowledge is not exploited effectively to improve the system performance. Therefore, we propose a new adaptive system which enables dynamic routine patterns for transport vehicles by learning the flows of transport demands. Our idea is inspired by a heuristic algorithm called \"Ant Colony System\". Each vehicle leaves clues to construct dynamic routine patterns by storing its delivery history. The clues consist of two kinds of pheromones : \"pick-up pheromone\" which leads the finding of new customers and \"delivery pheromone\" which leads the constituting of routines. Finally, we report simulation results by using two flow patterns of transport demands.", "subitem_description_language": "en", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_10_identifier_60": {"attribute_name": "URI", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_type": "HDL", "subitem_identifier_uri": "http://hdl.handle.net/2237/10270"}]}, "item_10_publisher_32": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "情報処理学会", "subitem_publisher_language": "ja"}]}, "item_10_rights_12": {"attribute_name": "権利", "attribute_value_mlt": [{"subitem_rights": "ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 ", "subitem_rights_language": "ja"}, {"subitem_rights": "Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan. Comments are welcome. Mail to address:  editj\u003cat\u003eipsj.or.jp, please.", "subitem_rights_language": "en"}]}, "item_10_select_15": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_select_item": "publisher"}]}, "item_10_source_id_7": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "03875806", "subitem_source_identifier_type": "PISSN"}]}, "item_10_text_14": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "application/pdf"}]}, "item_1615787544753": {"attribute_name": "出版タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_access_right": {"attribute_name": "アクセス権", "attribute_value_mlt": [{"subitem_access_right": "open access", "subitem_access_right_uri": "http://purl.org/coar/access_right/c_abf2"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "向, 直人", "creatorNameLang": "ja"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "23906", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "MUKAI, NAOTO", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "23907", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "渡邉, 豊英", "creatorNameLang": "ja"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "23908", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "WATANABE, TOYOHIDE", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "23909", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2018-02-19"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "ipsjj_46_11_2687.pdf", "filesize": [{"value": "795.2 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_note", "mimetype": "application/pdf", "size": 795200.0, "url": {"label": "ipsjj_46_11_2687.pdf", "objectType": "fulltext", "url": "https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/8523/files/ipsjj_46_11_2687.pdf"}, "version_id": "173f267f-439d-476f-afca-9250447081af"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "journal article", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "Ant Colony Systemに基づいた顧客輸送サービスのための車両巡回パターンの動的構築法(ITS)", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "Ant Colony Systemに基づいた顧客輸送サービスのための車両巡回パターンの動的構築法(ITS)", "subitem_title_language": "ja"}]}, "item_type_id": "10", "owner": "1", "path": ["314"], "permalink_uri": "http://hdl.handle.net/2237/10270", "pubdate": {"attribute_name": "PubDate", "attribute_value": "2008-07-24"}, "publish_date": "2008-07-24", "publish_status": "0", "recid": "8523", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["Ant Colony Systemに基づいた顧客輸送サービスのための車両巡回パターンの動的構築法(ITS)"], "weko_shared_id": -1}
  1. A500 情報学部/情報学研究科・情報文化学部・情報科学研究科
  2. A500a 雑誌掲載論文
  3. 学術雑誌

Ant Colony Systemに基づいた顧客輸送サービスのための車両巡回パターンの動的構築法(ITS)

http://hdl.handle.net/2237/10270
http://hdl.handle.net/2237/10270
9eea8a33-cd85-4134-bbc2-012e45b672ab
名前 / ファイル ライセンス アクション
ipsjj_46_11_2687.pdf ipsjj_46_11_2687.pdf (795.2 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-07-24
タイトル
タイトル Ant Colony Systemに基づいた顧客輸送サービスのための車両巡回パターンの動的構築法(ITS)
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Dynamic Construction of Routine Patterns for Transport Vehicles Based on Ant Colony System(ITS)
言語 en
著者 向, 直人

× 向, 直人

WEKO 23906

ja 向, 直人

Search repository
MUKAI, NAOTO

× MUKAI, NAOTO

WEKO 23907

en MUKAI, NAOTO

Search repository
渡邉, 豊英

× 渡邉, 豊英

WEKO 23908

ja 渡邉, 豊英

Search repository
WATANABE, TOYOHIDE

× WATANABE, TOYOHIDE

WEKO 23909

en WATANABE, TOYOHIDE

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利
言語 ja
権利情報 ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。
権利
言語 en
権利情報 Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan. Comments are welcome. Mail to address:  editj<at>ipsj.or.jp, please.
抄録
内容記述 現行のバス・システムでは, 車両の配備台数は時刻表に依存している.また, 車両の走行経路はバス停を経由した固定経路になっている.このような輸送サービスでは輸送要求の傾向の変化に柔軟に対応することは困難である.一方, タクシー・システムにおいては, 時刻表やバス停は存在せず, ドライバの経験から獲得された知識に基づき, 巡回経路や待機位置を決定している.しかし, その知識は断片化されており, システム全体のパフォーマンスを向上させるために有効に活用されていない.本稿は, 顧客の輸送要求の傾向を学習することによって車両の動的な巡回パターン(巡回, 待機)を決定する手法を提案する.提案手法はAnt Colony Systemと呼ばれる蟻の生態を模倣したアルゴリズムに基づいている.各車両は自身の輸送履歴を保持することで, 道路上に巡回パターンを形成するための手掛かりを残す.手掛かりは顧客の発見を促すPick-up Pheromoneと巡回経路の形成を促すDelivery Pheromoneの2種類のフェロモンで構成される.最後に, シミュレーションにより本手法を評価し, その結果を報告する.
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
抄録
内容記述 The most of existing bus systems incorporate fixed routes via bus terminals and fixed number of vehicles depending on timetables. Such static bus systems cannot be adapted to the dynamic changes of demand flows such as frequency and directions of transport demands. On the other hand, in the most of existing taxi systems, the transport routines of taxis depend on the empirical knowledge of taxi drivers. However, the knowledge is not exploited effectively to improve the system performance. Therefore, we propose a new adaptive system which enables dynamic routine patterns for transport vehicles by learning the flows of transport demands. Our idea is inspired by a heuristic algorithm called "Ant Colony System". Each vehicle leaves clues to construct dynamic routine patterns by storing its delivery history. The clues consist of two kinds of pheromones : "pick-up pheromone" which leads the finding of new customers and "delivery pheromone" which leads the constituting of routines. Finally, we report simulation results by using two flow patterns of transport demands.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03875806
書誌情報 ja : 情報処理学会論文誌

巻 46, 号 11, p. 2687-2694, 発行日 2005
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
値 publisher
URI
識別子 http://hdl.handle.net/2237/10270
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:09:15.848255
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3