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名古屋大学の教育の質向上に有効な教員・学生・大学組織の実践手―『優れた授業実践のための7つの原則』のチェックリストを用いた調査―法
https://doi.org/10.18999/njhe.6.77
https://doi.org/10.18999/njhe.6.7765447214-0bcd-43c5-993c-e495564d0a54
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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njhe_6_77.pdf (2.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2009-02-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 名古屋大学の教育の質向上に有効な教員・学生・大学組織の実践手―『優れた授業実践のための7つの原則』のチェックリストを用いた調査―法 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Roles of Students, Faculty and Institutions in Quality Teaching and Learning at Nagoya University: A Survey Based on the Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
中井, 俊樹
× 中井, 俊樹× 中島, 英博× 近田, 政博× NAKAI, Toshiki× NAKAJIMA, Hidehiro× CHIKADA, Masahiro |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿の目的は、米国で開発された「優れた授業実践のための7つの原則」の学生・教員・大学の三種類のチェックリストを用いて、名古屋大学の教育実践の現状を明らかにするとともに、名古屋大学の現場において有効な教員・学生・大学組織の実践手法を明らかにする点にある。学内において実施した調査を通して明らかにされたことは以下のようにまとめられる。米国で開発された実践手法が、名古屋大学においても概ね実施が望ましいと見なされていることが明らかにされた。各チェックリストに示された実践手法を取り入れるべきかという問いに対して、全般的に肯定的な回答が多かった。現在ほとんど実践していないが実践すべきであるとの回答を得た実践手法も少なくなく、現状の教育実践を改善する方針としても有効である。そして、成績優秀者ほど多くの実践手法を実践していることもわかり、学習成果と実践の間の相関関係が明らかにされた。これらの調査結果は、名古屋大学の教育の質向上に有効な教員・学生・大学組織の実践手法を明確にする。それは、教育活動に関わる主体としての学生・教員・大学の三者の役割、責任、およびその相互関係を明らかにすることにつながり、特定の主体の努力に過度に依存しない教育の質向上の方法論を開拓できる可能性がある。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper aims to clarify effective roles of students, faculty members and the institution in promoting quality teaching and learning at Nagoya University. We conducted student, faculty and institutionalsurveys at the university using the inventories of the Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education, which was developed in the United States. Findings from the survey are summarized as follows: Most of the items on the inventories of the Principles are considered to be effective for enhancing teaching and learning at Nagoya University. The faculty members mostly think that the behaviors described in each item are also important in their educational context. There are many behaviors which are desirable but not currently implemented in teaching and learning. The inventories could thus be used as tools for educational improvement. Furthermore, the high achieving students implement more positive behaviors than the low achievers, and there is a correlation between implementation of the various behaviors and student outcomes. The result indicates the roles, responsibilities, and mutual relationships of students, faculty members and the institution. The paper concludes by proposing that this approach represents an integrated and well-balanced methodology for accomplishing quality teaching and learning in universities. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.6.77 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 6, p. 77-92, 発行日 2006-03 |
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フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/11066 | |||||
識別子タイプ | HDL |