WEKO3
-
RootNode
アイテム
フランスにおける大学教員職への準備教育制度―高等教育教員入門教育センター(CIES)における教育と学生の反応―
https://doi.org/10.18999/njhe.6.61
https://doi.org/10.18999/njhe.6.6139dccac6-4edd-465c-ab4c-6328c3ddb6a4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-02-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フランスにおける大学教員職への準備教育制度―高等教育教員入門教育センター(CIES)における教育と学生の反応― | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Training System for Future Faculty in France | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
夏目, 達也
× 夏目, 達也× NATSUME, Tatsuya |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は、フランスで大学院学生を対象に行われている大学教員職への準備教育制度であるモニター制度について、その概要や運用実態、将来の高等教育教員の養成教育における役割、わが国のTA制度と比較した場合の特徴等を明らかにすることを目的としている。モニター制度の特徴と問題点は以下のように指摘できる。(1)モニターの任期の3年間で、大学教授職の職務内容や課題等について体験を通じて理解できる。(2)モニターは研修を通じて他の専攻領域の博士課程学生と交流を通じて知見を広めることができる。(3)助教授職を保障しないとはいえ、採用審査の際に有利に扱われる可能性がある。(4)大学側にとってもモニターを採用するメリットが大きい。その一方、中退・留年者が多く学生の指導が困難な第1期課程の担当となるため、モニターの負担が大きいこと、CIESの研修内容が必ずしも適切なものになっていないこと、モニターを指導するチューターからの指導・援助が不十分であることなど、多くの問題を抱えている。とはいえ、我が国のTA制度の改善策を考える際に、以下の点は参考になる。TAが業務を的確に遂行するために、必要な研修の機会を保障したり、教員等による指導・援助を行うこと、TAの活動を評価する仕組みを設けること、TAが高等教育教員として就職する際にTA経験を考慮することなどである。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to investigate the actual conditions and problems of the training system for future university teaching staff in France. The aim of the system called ‘Monitrat’, is to let selected graduate students have classes in universities as future faculty members. They are offered with an allowance combined with a scholarship from the Ministry of Education for their contributions to education in universities. Key characteristics of the Monitor System are follows: 1. Graduate students who are selected as a ‘monitor’ have some classes in universities mainly in the first two years, after participating in teacher training for teaching in the special training centers. 2. Monitors can prepare to become future professors by learning about the actual situation of university education and duties of professors. They also participate in the network among professors and their colleagues. These networks are a big advantage for monitors who wish to be future faculty members. 3. On the other hand, there are some problems with the system. For example, the workload of monitors is very heavy because many students in the first two years of university experience difficulties; for example, lack of academic knowledge and motivation. Moreover trainings for monitors does not necessarily correspond to the actual working conditions of the university environment and professors. 4. Compared with the Japanese system of teaching assistants, the French system of monitors has some advantages. There include a training system, special centers, and a tutorial system operated by professors. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.6.61 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 6, p. 61-76, 発行日 2006-03 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/11085 | |||||
識別子タイプ | HDL |