WEKO3
アイテム
英語による授業のノウハウの明示化
https://doi.org/10.18999/njhe.9.77
https://doi.org/10.18999/njhe.9.777233661d-e040-48aa-acb7-acfa6ef92612
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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07.pdf (1.1 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2009-04-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 英語による授業のノウハウの明示化 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | English-Taught Courses in Japanese Universities | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
中井, 俊樹
× 中井, 俊樹× NAKAI, Toshiki |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年、英語による授業が非英語圏の大学において推奨されている。学内教員からの相談を契機に、高等教育研究センターでは英語による授業のノウハウをまとめ、『英語で教える秘訣』を出版した。本稿の目的は、『英語で教える秘訣』の開発の過程で得られた知見と課題を明らかにすることである。得られた知見は以下の通りである。第一に、英語で授業をするために教員に求められる能力の中には、英語力以外の知識やスキルが多く含まれていることが開発の過程で明らかにされた。コースの全体像をしっかり設計することやコミュニケーションの手段を増やすことなどの授業の設計力が、英語による授業においても重要であることが明らかになった。第二に、英語による授業に対して悩みや不安を持つ教員は少なくないということが明らかにされた。学内教員の1 割以上に相当する人数から『英語で教える秘訣』に対する入手依頼が高等教育研究センターに寄せられた。英語による授業のノウハウに対する大学教員の関心とニーズの大きさを示していると言える。現在、多くの大学において英語による授業が推進されているが、個々の教員に対する支援がより必要になると言えよう。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Recently, English-taught courses have been encouraged in universities of countries where English is not the domestic language as in Japan. This paper aims to examine issues with English-taught courses in Japanese universities. To diffuse effective teaching ideas, the Center for the Studies of Higher Education developed and published a handbook, Teaching in English: A Faculty Guide to Classroom English. Findings from the analysis of the development process of the handbook and reactions to it can be summarized as follows: First, faculty members are required to have course design skills as well as English skills to teach their courses in English effectively. This is supported by the results of interviews with faculty members who have many years of experience with English-taught courses. Second, many faculty members need ideas that will assist them to teach courses in English. More than 10 percent of faculty members in Nagoya University asked the Center for the Studies of Higher Education to send them a copy of the handbook. Faculty members need support to start teaching in English if institutions desire to increase the number of English-taught courses. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.9.77 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 9, p. 77-89, 発行日 2009-03 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |