WEKO3
アイテム
人間観察のための基礎演習 : 広い視野と深い思考の獲得に向けて
https://doi.org/10.18999/njhe.5.21
https://doi.org/10.18999/njhe.5.21a95a645e-f861-4fa0-add0-1972d3b16371
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
03.pdf (45.5 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-06-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 人間観察のための基礎演習 : 広い視野と深い思考の獲得に向けて | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Seminar for Observing Psychological Phenomena: Toward the Acquisition of a Broad View and Deep Thoughts for Understanding Oneself | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
岡田, 猛
× 岡田, 猛× 難波, 久美子× OKADA, Takeshi× NAMBA, Kumiko |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文では、学部の教養教育レベルでの教育目標として、「広い視野と深い思考に基づいた独自の視点を持った人材を育てること」を設定し、その目標を達成するために著者らがこれまで5年に渡って行ってきた体験型の授業実践を紹介した。この授業実践では、著者らの専門分野である心理学を中心とした学問的知見に基づいて、人が対象を「観る」際のバイアスについて、知覚レベルから認知レベル、社会レベル、文化レベル、歴史レベルまで、段階的に気付かせた。この経験は、学生にとって、暗黙のうちに身につけている自らの「ものの見方」について意識的に考え直す機会となった。本論文では、そのような教育実践の効果や限界、改善の方法などについても考察した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, we describe a hands on experience based course for undergraduate students that we have been teaching for the past five years. We believe that one goal of a liberal education is to encourage students to experience various viewpoints and to develop critical thinking skills in order to refine and rationalize their own personal perspectives. In order to achieve this goal, we developed a course that used the observation of people as a means to explore core disciplinary areas of psychology. We developed materials that explored the perceptual, cognitive, social, cultural, and historical biases that people have. With these materials, this course offered students opportunities to reconsider their own frameworks (or ways of seeing) that they naturally acquired as they grew up. We discuss the effects and limitations of this method. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.5.21 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 5, p. 21-33, 発行日 2005-03 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |