WEKO3
アイテム
中学生の学級集団における同調行動と適応についての一研究
https://doi.org/10.18999/bulsep.46.205
https://doi.org/10.18999/bulsep.46.2055859b107-be5d-40f6-85e9-dd91e5b229c3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000040818.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学生の学級集団における同調行動と適応についての一研究 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of the Relationship between Conformity Behavior andAdjustment on Junior High School Students | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
坂本, 剛
× 坂本, 剛× Sakamoto, Gou |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Conformity behavior | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Adjustment | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social skills | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Orientedness | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior highschool students | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to investigate the effects of conformity behavior on adjustment of a group of junior high school students. Seventy-eight students participated in a the questionnaire survey. The questionnaire was composed of individual/social orientedness scale, social skills scale, conformity scale, adjustment scale, and sociometric test. Based upon results of a factor analysis on the conformity scale, two factors were extracted, labeled "conformity on low dilemma task" and "conformity on high dilemma task". A factor analysis of adjustment revealed two significant factors labeled "interpersonal adjustment" and "formal adjustment". The main results of this study were : Conformity on low dilemma task was positively associated with formal adjustment, but such conformity behavior without assertive skills had the effect of reducting sociometric status. And, for those who lacked assertive skills, conformity on high dilemma was a significant strategy toward gaining interpersonal adjustment. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学教育学部 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/bulsep.46.205 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 03874796 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大學教育學部紀要. 心理学 巻 46, p. 205-216, 発行日 1999-12-27 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/2952 | |||||
識別子タイプ | HDL |