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シェル構造の外形形状最適化のための一解法
http://hdl.handle.net/2237/21216
http://hdl.handle.net/2237/21216aadca5c3-f610-4c15-86b7-03c0ac923814
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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JSME_07_sendai.pdf (553.8 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2015-02-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | シェル構造の外形形状最適化のための一解法 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Solution to Configuration Optimization Problem of Shell Structure | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
下田, 昌利
× 下田, 昌利× 岩佐, 恭平× 畔上, 秀幸× SHIMODA, Masatoshi× IWASA, Kyohei× AZEGAMI, Hideyuki |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Optimum Design | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Shape optimization | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Configuration Design | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Shell | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Traction Method | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Structural Optimization | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Material Derivative | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Adjoint Variable | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper presents a numerical optimization method for optimal configuration design of shell structures. It is assumed that the shell surface is varied in the out-of-plane direction to optimize its configuration, and the thickness is constant. A solution to compliance minimization problem subject to a volume constraint is proposed to maximize the stiffness of shell structures. With this solution, the optimal configuration is obtained without any parameterization of the design variables. The problem is formulated as a non-parametric shape optimization problem. The shape gradient function is theoretically derived using the material derivative formulas, Lagrange multiplier method and the adjoint variable method. The traction method, which was proposed as a gradient method in Hilbert space, is applied to determine the smooth shell surface while minimizing the objective functional. In the design velocity analysis of the traction method, earth spring elements are added to shell surface to restrain a rigid-motion-like shape variation and to stabilize the convergence. The calculated results show the effectiveness of the proposed method for optimal configuration design of shell structures. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 一般社団法人日本機械学会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-0286 | |||||
書誌情報 |
ja : 日本機械学会第17回設計工学・システム部門講演会講演論文集 巻 07-22, p. 183-186, 発行日 2007-10 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | author | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/21216 | |||||
識別子タイプ | HDL |