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アイテム
中国人日本語学習者による動作の一時性および重複性を示すオノマトペの理解
https://doi.org/10.18999/stul.35.87
https://doi.org/10.18999/stul.35.87f8e122e5-b1c5-493c-83d2-1a3631047c40
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2106.pdf (725 KB)
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Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||||||||||
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公開日 | 2022-01-21 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 中国人日本語学習者による動作の一時性および重複性を示すオノマトペの理解 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | Comprehension of temporal and duplicative movement onomatopoeia by native Chinese speakers learning Japanese | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
張, 婧禕
× 張, 婧禕
× 王, 蕾
× 玉岡, 賀津雄
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アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | オノマトペ | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 一時性と重複性の動き | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 共起 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 分類木分析 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | onomatopoeia | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | temporal duplicative movements | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | co-occurrence | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | classification tree analysis | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,中国人日本語学習者(N=83)による一時性と重複性の動作を示すオノマトペの理解を検討した。オノマトペの理解テストは12問で構成され,2種類(一時性および重複性)のオノマトペの理解を測定した。また,共起する動詞の種類は,サ変動詞,自動詞および他動詞の3種類からなる。語彙能カテストの得点を用いて,83名の学習者を語彙能カの上位群と下位群の2群に分けた。分類木分析でオノマトペの理解の正誤における背景諸要因を(1)語彙能力(上・下位群),(2)共起する動詞(サ変動詞,自動詞,他動詞)および(3)オノマトペの種類(一時性および重複性)の3つの説明変数で予測した。その結果,語彙能力が重複性のオノマトペの理解に強く促進した。それに対して,一時性のオノマトペは,共起ずる動詞の種類が最も強い要囚となったが,語彙能力の影響はその次であり,共起する動詞の種類と語彙能力との相互作用がみられた。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | The present study investigated the comprehension of temporal and duplicative movement onomatopoeia by native Chinese speakers learning Japanese (N=83). The onomatopoeia comprehension test consists of 12 questions divided into two types of onomatopoeia, temporality and duplicative movements, and three types of co-occurrence verb (suru-verb, transitive verb and intransitive verb). Based on a Japanese lexical knowledge test, 83 learners were divided into two groups of a lower/higher lexical knowledge. A classification tree analysis was utilized to predict the accuracy of onomatopoeia understanding according to three independent variables, (1) lower higher lexical knowledge groups, (2) three types of co-occurrence verb, and (3) two kinds of onomatopoeia. The result indicated that lexical knowledge significantly contributed to understanding of duplicative movement onomatopoeia whereas comprehension of temporal movement onomatopoeia varied depending on the type of co-occurrence verb. Differing from duplicative movement onomatopoeia, temporal movement onomatopoeia showed interaction of the types of co-occurrence verbs and learners' lexical knowledge. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 名古屋大学言語文化研究会 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.18999/stul.35.87 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K13055/ | |||||||||||||||||
研究課題番号 | 21K13055 | |||||||||||||||||
研究課題名 | 日本人学習者の中国語の声調および韻律の理解を促進する背景諸要因 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19H05589/ | |||||||||||||||||
研究課題番号 | 19H05589 | |||||||||||||||||
研究課題名 | OS言語からみた「言語の語順」と「思考の順序」に関するフィールド認知脳科学的研究 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1345-6156 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : ことばの科学 it : STUDIA LINGUISTICA 巻 35, p. 87-102, 発行日 2021-12-25 |