WEKO3
アイテム
ガラス空間と視覚の近代化 : 北原白秋・木下杢太郎作品における「温室」のモチーフを中心に
https://doi.org/10.18999/juncture.13.110
https://doi.org/10.18999/juncture.13.110b3555242-ce0e-4c5b-9d1a-eff548092f05
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
juncture_13_110.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ガラス空間と視覚の近代化 : 北原白秋・木下杢太郎作品における「温室」のモチーフを中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Glass Covered Space and Visual Modernity : Focus on the Motif of “Greenhouse” in Kitahara Hakusyu and Kinoshita Mokutaro’s works | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
吉原, 万里矢
× 吉原, 万里矢
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 温室 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ガラス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視覚の近代化 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 北原白秋 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 木下杢太郎 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | greenhouse | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Glass | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Visual Modernity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kitahara Hakushū | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kinosita Mokutarō | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper explores what kind of imagination the new space of the greenhouse has aroused from the literary text, and clarifies what kind of perception was organized in the space. First, in the greenhouse, a gaze is formed toward the pursuit of visual pleasure, similar to an exposition, and the imagination that connects women and plants equally as spectacles is aroused. However, on the other hand, Kinoshita Mokutarō’s “Greenhouse” depicts a situation in which a male subject cannot unilaterally look at the subject. The disturbance of the binary opposition of subject / object is also shown in Kitahara Hakushū’s poem “Weed Garden”. The sensation of the disappearance of the boundary between the outside and the inside of a greenhouse extends to the interpenetration of the public realm of the city and the private realm of the mind. The greenhouse, which blurs the boundary between the inside and the outside, was the best space for the impression poem that Hakushū aimed at. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学大学院人文学研究科附属超域文化社会センター | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/juncture.13.110 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1884-4766 | |||||||||
書誌情報 |
ja : JunCture : 超域的日本文化研究 巻 13, p. 110-120, 発行日 2022-03-30 |