ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. I130 高等教育研究センター
  2. I130b 刊行物
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 23

問題解決スキルの学習におけるオンラインPBLの有効性 : 直接評価による対面との比較

https://doi.org/10.18999/njhe.23.71
https://doi.org/10.18999/njhe.23.71
b1a8d657-2149-48db-8b51-fe50dd727b7a
名前 / ファイル ライセンス アクション
05.pdf 05.pdf (1.4 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2023-04-05
タイトル
タイトル 問題解決スキルの学習におけるオンラインPBLの有効性 : 直接評価による対面との比較
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル The Effectiveness of Online PBL in Learning Problem-Solving Skills : A Comparison with Face-to-Face PBL Using Direct Assessment
言語 en
著者 小野, 和宏

× 小野, 和宏

ja 小野, 和宏

en ONO, Kazuhiro

Search repository
斎藤, 有吾

× 斎藤, 有吾

ja 斎藤, 有吾

en SAITO, Yugo

Search repository
松下, 佳代

× 松下, 佳代

ja 松下, 佳代

en MATSUSHITA, Kayo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、対面PBL との比較を行うことにより、オンラインPBL の有効性を明らかにすることである。具体的には、PBL を軸としたカリキュラムを通じて口腔保健・福祉分野の学習を行っている新潟大学X 学部Y 学科の学生を対象として、2020 年度前期にオンラインPBL を行った2 年生23 名(オンライン群)と、2019 年度前期に対面PBL を行った2 年生18 名(対面群)の問題解決スキルの習得度を比較した。その際、評価ツールとしては、問題解決能力を直接評価するために開発したパフォーマンス評価である改良版トリプルジャンプを用い、2 年前期の終わりに実施した評価結果を検討した。加えて、学生の学習意欲を推測するために、PBL への取り組み方や授業満足度についても、授業評価アンケートから検討した。その結果、オンライン群は対面群と比較して、問題解決スキルの習得度ならびにPBL への取り組み方や授業満足度に違いはみられなかった。ここから、オンラインPBL は、問題解決スキルの学習において、また学習意欲の涵養という点で、対面PBL と同等の効果があると推察された。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study clarifies the effectiveness of online Problem-Based Learning (PBL) by comparing it with face-to-face PBL, targeting students in Department Y of Faculty X at Niigata University, who had been studying the field of oral health and welfare through a PBL-based curriculum. We compared the degree of acquisition of problem-solving skills between 23 second-year students (online group) who had conducted online PBL in 2020 and 18 second-year students (face-to-face group) who had conducted face-to-face PBL in 2019. As an assessment tool, we used the modified Triple Jump, a performance assessment developed to directly assess problemsolving skills, and examined the results of the assessment conducted at the end of the first semester of the second year. Additionally, to infer students’ learning motivation, we also examined their approach to PBL and class satisfaction using a questionnaire. The results showed that there was no difference in the degree of acquisition of problem-solving skills, the way students engaged in PBL, or their level of class satisfaction in the online group compared with the faceto- face group. We believe that online PBL is as effective as face-toface PBL in learning problem-solving skills and in cultivating motivation for learning.
言語 en
出版者
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.23.71
ID登録タイプ JaLC
助成情報
識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子 https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-22H00965/
研究課題番号 22H00965
研究課題名 コンピテンシーの形成・評価の検討 : 統合性・分野固有性・エージェンシーに着目して
言語 ja
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究
en : Nagoya Journal of Higher Education

巻 23, p. 71-90, 発行日 2023-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-04-04 01:04:26.568586
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3