ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. I130 高等教育研究センター
  2. I130b 刊行物
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 23

専門職大学生の学修行動 : A専門職大学の1年生を事例に

https://doi.org/10.18999/njhe.23.91
https://doi.org/10.18999/njhe.23.91
6f29272d-4b16-4695-9ea2-0ec1686cbd09
名前 / ファイル ライセンス アクション
06.pdf 06.pdf (1.5 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2023-04-04
タイトル
タイトル 専門職大学生の学修行動 : A専門職大学の1年生を事例に
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Learning Behavior of Professional Vocational University Students : Case Study of Freshman Students at “A Professional Vocational University”
言語 en
著者 小方, 直幸

× 小方, 直幸

ja 小方, 直幸

en OGATA, Naoyuki

Search repository
立石, 慎治

× 立石, 慎治

ja 立石, 慎治

en TATEISHI, Shinji

Search repository
谷村, 英洋

× 谷村, 英洋

ja 谷村, 英洋

en TANIMURA, Hidehiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は、A 専門職大学を事例とした1 年生調査に基づき、(1)専門職大学への進学を選択する過程や職業志向が学修行動に及ぼす影響を明らかにすること、及び(2)専門職大学に限らず、大学生の学修時間の確保やアクティブラーニングが注目されていることに鑑み、A 専門職大学における授業の諸特性が学生の主体的な学修に与えている影響について明らかにすることである。分析の結果、限られた1 事例の考察ではあるが、専門職大学への進学選択は「専門学校の枠」ではなく「大学の枠」内で行われている点、授業への熱意や授業に対する満足度は、卒業した高校の種別ではなく、専門職大学のカリキュラム特性でもある実習・演習への期待や、将来の進路と授業内容との関係であるレリバンス認識に依存している点、主体的な学修に関しては、グループワークやディスカッションへの積極的参加は、授業内での当該機会の担保に、予・復習の実践については、理解しやすいように工夫された授業実践に影響を受けていることが示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper examined 1) the influence of college choice and vocational orientation on learning behavior and 2) the influence of class characteristics on proactive learning by using a first-year student undergrad survey of “A Professional Vocational University.” The key findings are as follows. First, Students chose “A Professional University” because of a comparison with other universities rather than professional training colleges. Survey respondents considered other universities when making college choices but rarely considered professional training colleges. Second, enthusiasm for class and satisfaction with class does not depend on the type of high school they graduated from, but on expectations for practical training and exercises, which is one of the unique characteristics of professional vocational universities, and on occupational relevance that is the relationship between future career prospects and class contents. Third, in terms of proactive learning, group work and discussion opportunities in class encourage the actual students’ behaviors, while lessons that are designed to be easy to understand facilitate student preparation and review. However, these interpretations are provisional because the timing of the survey coincided with COVID-19 and many classes were being held online.
言語 en
出版者
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.23.91
ID登録タイプ JaLC
助成情報
識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子 https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-20H01697/
研究課題番号 20H01697
研究課題名 制度創設期専門職大学・短大の教育・学習に関する基盤的研究
言語 ja
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究
en : Nagoya Journal of Higher Education

巻 23, p. 91-116, 発行日 2023-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-04-04 01:04:27.836395
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3