WEKO3
-
RootNode
アイテム
小学校社会科教科書における容器のメタファー : 多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援に向けて
https://doi.org/10.18999/jouhunu.7.47
https://doi.org/10.18999/jouhunu.7.471aea0884-40ba-407e-985c-51690192a4c2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-08 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 小学校社会科教科書における容器のメタファー : 多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援に向けて | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Container metaphors in elementary social studies textbooks : Toward Supporting culturally and linguistically diverse students in Learning Subjects | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者 |
鷲見, 幸美
× 鷲見, 幸美
× 松浦, 光
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 概念メタファー | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | メタファー表現 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | イメージスキーマ | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 応用認知言語学 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | cobceptual metaphors | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | metaphorical expressions | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | image schema | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | applied cognitive linguistics | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese language education | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In elementary social studies textbooks, visible/concrete objects such as places and objects, dynamic concepts, abstract concepts, and forms of expression are also viewed through “metaphorically extended” containers. Things that do not exist or cannot be perceived are considered to be in “backgrounded” containers, and being is seen as going outside of the container. The abundance in elementary social studies textbooks of the basic way of perceiving the situation through the containerization/contentification of the object and the in/out/into/within the container demonstrates the fundamental nature of the container metaphor. Through the analysis of this paper, we were also able to clarify that when things are gathered together, the whole has an outline and can be easily perceived as a container, as well as the existence of metaphorical expressions in which the relationship between container and contents is nested. Metaphorical expressions such as “afureru (overflow),” “ryusyutsusuru (spill),” “umareru (born),” “toriireru (take in),” and so on, also indicated that multiple metaphors are involved in a multilayered manner. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプresource | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.7.47 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||
助成機関識別子 | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-18K18641/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 18K18641 | |||||||||||||
研究課題名 | 多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援を目的としたメタファー研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||
助成機関識別子 | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K00623/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 21K00623 | |||||||||||||
研究課題名 | 多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援方法に関する研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 en : The Journal of Humanities, Nagoya University 巻 7, p. 47-67, 発行日 2024-03-31 |