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  1. B200 工学部/工学研究科
  2. B200a 雑誌掲載論文
  3. 学術雑誌

カーボンファイバーブラシの耐摩耗性の向上

http://hdl.handle.net/2237/23485
http://hdl.handle.net/2237/23485
ae4b9c17-0739-47b9-aa00-9a9ddb1409b4
名前 / ファイル ライセンス アクション
110009822457.pdf 110009822457.pdf (585.7 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2016-02-19
タイトル
タイトル カーボンファイバーブラシの耐摩耗性の向上
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Improvement of wear properties of carbon fiber brush
言語 en
著者 梅原, 徳次

× 梅原, 徳次

WEKO 61581

ja 梅原, 徳次

Search repository
UMEHARA, Noritsugu

× UMEHARA, Noritsugu

WEKO 61582

en UMEHARA, Noritsugu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利
言語 ja
権利情報 (c)一般社団法人電子情報通信学会 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
抄録
内容記述 スティックスリップを抑制するしゅう動面の開発のために、カーボンファイバーを束ねたカーボンファイバーブラシを作製した。その結果、静摩擦係数と動摩擦係数の比は、ほぼ1であり目的を達成した。しかし、カーボンファイバーブラシの比摩耗量が10^<-3>mm^3/Nmのオーダーであり大きいため、カーボンファイバーをループ状に束ねた新しいカーボンファイバーブラシを提案し、その摩擦摩耗特性を明らかにした.その結果、カーボンファイバーブラシの比摩耗量はファイバー側面において10^<-4>mm^3/Nmのオーダーであり,ファイバー端面における比摩耗量10^3mm^3/Nmのオーダーと比較して.1/10に小さくすることが可能であることが明らかとなった.また、ノレープ状カーボンファイバーブラシの動摩擦係数は,ファイバーが可擁性をもつ形態であるとき,静摩擦係数と動摩擦係数が同程度となることが明らかとなった.
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
抄録
内容記述 Carbon fiber is one of the candidates to make friction surface without coating. It is assumed that carbon fiber is consisted by carbon atoms, therefore, it is able to make sustainable friction surface without lubrication. However, the tribological property of carbon fiber is not so clear. In the case of carbon fiber edge slid, the wear amount was so much which can not be a candidate to high wear proof material, because of cutting wear had been taking place. From the view point of prevent cutting wear, we hypothesized carbon fiber side would be a candidate. To clarify the tribological property of carbon fiber brush, we conducted friction test between carbon fiber and aluminum alloy with different normal load. The carbon fiber was bind by jig and hexagon head bolt, and then it can contact its side. The carbon fiber brash showed almost same static friction coefficient IA, and kinetic friction coefficient μk,μs/μk was around 1.0 to 1.6. The specific wear rate of carbon fiber was around 10^<-4>mm^3/Nm that was larger than aluminum alloy.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 一般社団法人電子情報通信学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関連情報
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110009822457/
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0913-5685
書誌情報 ja : 電子情報通信学会技術研究報告 : EMD機構デバイス

巻 113, 号 251, p. 23-28, 発行日 2013-10
著者版フラグ
値 publisher
URI
識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110009822457/
識別子タイプ URI
URI
識別子 http://hdl.handle.net/2237/23485
識別子タイプ HDL
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Ver.1 2021-03-01 15:25:38.998478
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