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六朝道教と『荘子』 : 『真誥』・霊宝経・陸修静
https://doi.org/10.18999/jouflp.62.55
https://doi.org/10.18999/jouflp.62.55722998f6-59de-4b62-bee9-143f176d7473
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jouflp_62_55.pdf (826.3 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-04-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 六朝道教と『荘子』 : 『真誥』・霊宝経・陸修静 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Taoism in the six dynasties and Zhuangzi: Zhengao (真誥), Lingbao scriptures (霊宝経) and Luxiujing (陸修静) | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
神塚, 淑子
× 神塚, 淑子× KAMITSUKA, Yoshiko |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 六朝道教 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 荘子 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 真誥 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 霊宝経 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 陸修静 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Taoism in the six dynasties | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Zhuangzi | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Zhengao | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lingbao scriptures | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Luxiujing | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Laozi was tied to Taoism early. However, it is after mid-fourth century that Zhuangzi was combined with Taoism. It is important to examine the process how Zhuangzi was combined with Taoism in the six dynasties. In this article, I focus on Zhengao (真誥), Lingbao scriptures (霊宝経) and Luxiujing (陸修静). In Zhengao, the vocabularies and the thought of Zhuangzi are used for the description of Zhenren (真人) which occupies the important position in a religious view of the world of Shangqing (Supreme Purity) school. In Lingbao scriptures which were written under the influence of Buddhism thought, Zhuangzhou (荘周) is called Taishang Nanhua xianren (太上南華仙人), and the state of the enlightenment is expressed in a word jianwang (兼忘) of Zhuangzi. Luxiujing unified Taoism to be opposed with the power of the Buddhism in the fifth century. According to his writings, he made much of the thought of Zhuangzi. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学文学部 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/jouflp.62.55 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0469-4716 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学文学部研究論集. 哲学 巻 62, p. 55-81, 発行日 2016-03-31 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/23968 | |||||
識別子タイプ | HDL |