WEKO3
アイテム
プロソーシャルな道徳的判断に関する研究展望
https://doi.org/10.18999/bulfep.32.215
https://doi.org/10.18999/bulfep.32.21534e7574f-2971-4ab7-88b2-a6d4506051e4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | プロソーシャルな道徳的判断に関する研究展望 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A REVIEW OF STUDIES ON PROSOCIAL MORAL JUDGEMENT | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
二宮, 克美
× 二宮, 克美× NINOMIYA, Katsumi× 宗方, 比佐子× MUNEKATA, Hisako |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to review the studies on prosocial moral judgment. In section 1, the definition and the developmental stages of prosocial moral judgment are described according to Eisenberg (1982). In section 2 and 3, the serial studies reported by Eisenberg and her colleagues are reviewed from the following points of view. (1) The development of the prosocial moral judgment. (2) The effect of the story character in the prosocial moral dilemmas on children's moral reasoning. (3) The relationship between the prosocial moral judgment and the Kohlberg's inhibition-oriented moral judgment. (4) The examination of the factors (role-taking ability, empathy, political liberalism, religious participation, scholastic aptitude, maternal child-rearing practices and helping behavior) which are relevant to the prosocial moral judgment. (5) The naturalistic study on children's moral reasoning about their own spontaneous prosocial behavior. (6) The relationship between children's reasoning about prosocial moral conflicts and their own prosocial behavior. (7) Children's justifications for their compliant behaviors. In section 4, three relevant researches besides Eisenberg, which investigated children's moral reasoning about hypothetical prosocial moral dilemmas, are reviewed. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学教育学部 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/bulfep.32.215 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 03874796 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大學教育學部紀要. 教育心理学科 巻 32, p. 215-231, 発行日 1985-12-20 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/3696 | |||||
識別子タイプ | HDL |