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アイテム
非常時対応の生徒指導 : 日常の生徒指導の延長にあるもの
https://doi.org/10.18999/chukkc.11.25
https://doi.org/10.18999/chukkc.11.2595b66cd6-b85a-45ce-bd10-bf0a97ad84c7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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11-03.pdf (651.4 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-04-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 非常時対応の生徒指導 : 日常の生徒指導の延長にあるもの | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The student guidance in emergency : as an extension of the usual counseling | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
寺井, 一
× 寺井, 一× Terai, Hajime |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Two opinions are discussed under the title "the student guidance in emergency - as the extension of usual counseling -". First, the security of school life is on the topic focusing on the way to handle emergent events and troubles. This discussion is based on the programs. There is the fundamental way to handle emergency, and teachers are required to have the skills of that handling. What kind of the fundamental way and the skills are needed is discussed here. Second, the disaster safety education is on the topic. Our going-home groups have been organized in case of disasters. How these groups have been organized, and the tasks they have are described here. It is true that the guidelines and going-home groups for emergency, the trainings for teachers who are supposed to use them are very important. What is important is not only that but the usual student guidance and counseling as the base of handling the things with students in case of disaster. The student guidance in emergency shouldn't be just a superficial how-to instruction. To make it work meaningfully, teachers have to notice that the guidance in emergency is based on the usual counseling. Being conscious about this fact, teachers have to have the usual student counseling as such. | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 「非常時対応の生徒指導-日常の生徒指導の延長として-」という題のもと、二つの意見を論ずる。一つ目は、学校生活の安全について、非常事態の扱いに注目して述べる。これは、ある研修に基づいている。非常時対応の基本があり、教師はその技能を持つことを求められている。どのような基本と技能が必要とされているかについてここでは述べられている。二つ目は、災害安全教育についてである。非常時に備えて下校班が組織された。その経緯と課題について述べられている。緊急時のマニュアルや下校班、それを扱う教員への研修はとても重要である。それと同じく必要なのは、災害時に生徒に対して行う生徒指導の基礎としての、通常の生徒指導である。非常時生徒指導はただの表面的なハウツーであってはならない。意味のあるものとして動かすために、非常時生徒指導が通常の生徒指導に基づいていることに気づかなければならない。そして、それを意識しながら、そのように通常の生徒指導にあたらなければならない。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属中等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/chukkc.11.25 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0411 | |||||
書誌情報 |
ja : 中等教育研究センター紀要 巻 11, p. 25-38, 発行日 2011-03-31 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/26189 | |||||
識別子タイプ | HDL |