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  1. B200 工学部/工学研究科
  2. B200a 雑誌掲載論文
  3. 学術雑誌

仮想空間における折り紙の対話型操作の実現

http://hdl.handle.net/2237/10242
http://hdl.handle.net/2237/10242
8ac19dd4-fd98-481b-bc34-5cc7c9d298fe
名前 / ファイル ライセンス アクション
ipsjj_34_9_1994.pdf ipsjj_34_9_1994.pdf (947.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-07-15
タイトル
タイトル 仮想空間における折り紙の対話型操作の実現
言語 ja
著者 宮崎, 慎也

× 宮崎, 慎也

WEKO 23761

ja 宮崎, 慎也

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MIYAZAKI, Shinya

× MIYAZAKI, Shinya

WEKO 23762

en MIYAZAKI, Shinya

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安田, 孝美

× 安田, 孝美

WEKO 23763

ja 安田, 孝美

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YASUDA, Takami

× YASUDA, Takami

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en YASUDA, Takami

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横井, 茂樹

× 横井, 茂樹

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ja 横井, 茂樹

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YOKOI, Shigeki

× YOKOI, Shigeki

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en YOKOI, Shigeki

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鳥脇, 純一郎

× 鳥脇, 純一郎

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ja 鳥脇, 純一郎

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TORIWAKI, Jun-ichiro

× TORIWAKI, Jun-ichiro

WEKO 23768

en TORIWAKI, Jun-ichiro

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アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利
言語 ja
権利情報 ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan. Comments are welcome. Mail to address:  editj<at>ipsj.or.jp, please.
抄録
内容記述 グラフィックスハードウェアの進歩に伴い,グラフィックス環境を用いた人間に親しみやすいヒューマンインタフェースの構築が可能になってきている.CGによるビジュアルな環境を利用すれば,コンピュータ内に定義された仮想空間中の物体を実物と同じように操作することが可能になる.本論文では,仮想空間中に表現された証に対し「折り曲げ」「折り返し」「折り込み」の対話操作が可能な祈り故のシミュレーションシステムを開発したので報告する.オペレ-タはスクリーンモニタに表示された3次元仮想空間内の故をマウスデバイスにより洗面の頂点を摘んで移動する感覚で操作できるので,実物を折るような感覚で仮想の紙を自由に折ることができる.この操作は視点移動により紙をあらゆる方向から観測しながら行うことができ,この操作を繰り返すことにより一枚の紙を複雑な形状に容易に加工できる.また,頂点や辺同士を正確に重ねて折る場合にはそれらの微妙なずれは自動的に補正されるので,実際に紙を折るよりも正確かつ容易に仮想空間の紙を折ることができる.本文ではシステムの実現において特に重要な,誌面の接続や重なり関係等の折り紙の状態を2分木リストにより記述する方法,折り捜査に従ってリストを高遠に変更する方法, マウス入力により3次元空間内にある故の頂点の位定を移動するための工夫などについても述べる.
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
抄録
内容記述 With advance of graphics hardwares, possibility of natural man-machine interface using graphic environments is drawing attention. Visual environments using computer graphics are very effective for virtual object manipulation. This paper describes a visual simulation system.of ORIGAMI (paper folding art) which realizes interactive folding operations of paper such as 'Bending', 'Folding up' and 'Tucking in' in real-time. In the system, a piece of virtual paper is defined in a three dimensional (3D) virtual space and displayed on a graphic screen. An operator can fold it freely and iteratively into complex figure, observing it from an arbitrary direction and manipulating it as if he is folding a real paper, by picking and moving a vertex of the paper using a mouse device. If the position of the picked vertex is different from operator's intentional position delicately, it is corrected automatically in the ..case of matching the picked vertex to another vertex or matching two edges to each other. This function has the operator fold a virtual paper more rapidly and accurately than folding a real paper. This paper also presents how to represent the state of folded paper such as connectivity and overlap relation between paper faces and how to realize interaction using a mouse device in the system.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03875806
書誌情報 ja : 情報処理学会論文誌

巻 34, 号 9, p. 1994-2001, 発行日 1993-09
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
値 publisher
URI
識別子 http://hdl.handle.net/2237/10242
識別子タイプ HDL
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Ver.1 2021-03-01 19:57:15.470851
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