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アイテム
クラシックバレエの振付を支援するWebベースのモーションアーカイブと3DCG振付シミュレーションシステム(データベースシステム)(<特集>コラボレーションアートとネットワークエンターテイメント)
http://hdl.handle.net/2237/10265
http://hdl.handle.net/2237/10265950d3398-00c0-4e44-a52a-2de225422339
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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ipsjj_44_2_227.pdf (948.2 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-07-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | クラシックバレエの振付を支援するWebベースのモーションアーカイブと3DCG振付シミュレーションシステム(データベースシステム)(<特集>コラボレーションアートとネットワークエンターテイメント) | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Web-based Motion Archive and 3DCG Simulation System to Support Classical Ballet Choreography(Database Systems)(Special Issue on Collaboration Art and Network Entertainment) | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
曽我, 麻佐子
× 曽我, 麻佐子× SOGA, ASAKO× 海野, 敏× UMINO, BIN× 安田, 孝美× YASUDA, TAKAMI |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
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権利 | ||||||
言語 | en | |||||
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Web3D技術とその応用研究として,クラシックバレエの振付支援システムの開発を行ってきた.本稿では我々の新しいシステム"Web3D Dance Composer"をとりあげる.このシステムはモーションアーカイブと振付シミュレーションシステムから構成されている.アーカイブには,バレエの基本ステップのモーションデータを要素化して蓄積した.モーションデータはモーションキャプチャシステムを用いてプロダンサーの実演から採取した.振付シミュレーションシステムでは,バレエのレッスン用振付をWeb上で対話的に創作し,それを3次元CGアニメーションで再生することができる.本稿では,まず,振付シミュレーションに必要なバレエ動作の要素化と構造分析について論じた.次に,バレエのモーションデータをWeb上で共有するために必要なデータ標準化の手法と,振付をシミュレーションするために必要な3次元CGアニメーションの生成手法について論じた.このシステムを用いた実験を行い,その結果を考察した. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As a case study of Web3D technology and its application, we have developed some systems which support to create classical ballet choreography. In this paper, we discuss our new system, which is called "Web3D Dance Composer". The system consists of the motion archive and the simulation system. The archive has accumulated 3D human motion data of basic ballet steps segmented. The data were captured from demonstrations of professional dancers using motion capture systems. The simulation system allows ballet teachers to create various choreographies for lessons and to represent them as 3DCG animation. We discuss the segmentation for ballet motion and the structural analysis of it as preparation for the simulation. Then we discuss the standardization of motion data to share them in the Web environment and the creation method of 3DCG animation to simulate choreographies. We also discuss the evaluation of the system. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 情報処理学会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 03875806 | |||||
書誌情報 |
ja : 情報処理学会論文誌 巻 44, 号 2, p. 227-234, 発行日 2003 |
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フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/10265 | |||||
識別子タイプ | HDL |