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アイテム
PURに基づく科学館の見学事前学習システムの開発と評価
http://hdl.handle.net/2237/10795
http://hdl.handle.net/2237/1079555543f4e-0200-48e0-b0f7-69a022cb5c8a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Public_Understanding_of_Research.pdf (869.7 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2009-01-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | PURに基づく科学館の見学事前学習システムの開発と評価 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Development and Evaluation of a System to Prepare for a Museum Tour Based on PUR | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
岩崎, 公弥子
× 岩崎, 公弥子× IWAZAKI, Kumiko× 縣, 秀彦× AGATA, Hidehiko× 安田, 孝美× YASUDA, Takami |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | 日本教育工学会 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 科学教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 科学館 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Web教材 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Public Understanding of Research | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生涯学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | WEB-BASED LEARNING SYSTEM | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | PUBLIC UNDERSTANDING OF RESEARCH | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,市民の「理科離れ」に対して,科学館や研究施設では科学への興味・関心を高めるための教育プログラムやシステム導入を試みている.本研究では,見学に着目し,事前学習のためのWebシステムをPublic Understanding of Research(PUR)に基づき,設計,開発,評価した.本システムの特徴は,ビデオクリップを通じて,研究者が研究を語り,問いかけることによって,学習者の「興味・関心」を喚起し,学習課題の「発見」を支援する点である.更に,個別にワークシートの作成を行い,見学時の課題「解決」を支援する仕組みを導入した.国立天文台とともに実証実験を行い,研究を語ることによる効果(PUR),ならびに,ワークシート作成を含めた見学の事前学習支援が,見学時に極めて重要であり,科学への学習意欲を向上させることが明らかになった. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Japanese museums are introducing programs to counter the public's decreasing interest in science. We developed a web site and work sheet to prepare public before they visit the science museum associated with the National Astronomical Observatory of Japan. Our site aims to attract public to science by promoting a "Public Understanding of Research (PUR)", showing video interviews of scientists answering questions. In trials, our site and worksheet improved their motivation for learning astronomy. Japanese museums are introducing programs to counter the public's decreasing interest in science. We developed a web site and work sheet to prepare public before they visit the science museum associated with the National Astronomical Observatory of Japan. Our site aims to attract public to science by promoting a "Public Understanding of Research (PUR)", showing video interviews of scientists answering questions. In trials, our site and worksheet improved their motivation for learning astronomy. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育工学会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
関連情報 | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110004690342/ | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13498290 | |||||
書誌情報 |
ja : 日本教育工学会論文誌 巻 29, 号 4, p. 527-534, 発行日 2006-03-20 |
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フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/10795 | |||||
識別子タイプ | HDL |