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中国人日本語学習者による外来語および漢字語の処理における学習期間の影響
https://doi.org/10.18999/stul.23.101
https://doi.org/10.18999/stul.23.10167f29baf-46ce-4a3e-b9d6-63d9ac071755
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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1007.pdf (469.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2011-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国人日本語学習者による外来語および漢字語の処理における学習期間の影響 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Effect of Japanese learning-length on the processing of loanwords and kanji compounds by native Chinese speaking students | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
大和, 祐子
× 大和, 祐子× 玉岡, 賀津雄× 初, 相娟× YAMATO, Yuko× TAMAOKA, Katsuo× CHU, Xiang Juan |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習期間 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外来語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語漢字語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 処理速度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 誤答率 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning-length | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | loanwords | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kanji compounds | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | processing speed | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | error rates | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,中国人日本語学習者が外来語および漢字語の処理の効率 性における学習期間の影響について,語彙性判断課題を用いて検証した。中国 語では外来語を音訳することが少ないうえ,カタカナが新たに学習すべき表記 形態であることから,その処理の効率性は学習期間の影響を受けやすいが,漢 字語は母語の表記形態と同じであることから学習期間による影響は受けにくいと 予想した。まず,日本語母語話者との差を基準とした場合には,漢字語は処理 時間において外来語よりも迅速に処理されており,母語の表記形態が同じであ ることの影響が見られた。しかし,学習期間は,外来語および漢字語の双方で効 率的(迅速かつ正確)な処理に貢献していた。とりわけ,高親密度に比べて,低親 密度語において学習期間の違いによる効率性の伸びが顕著であった。日本語 の学習が進むと共に,日本語の語彙知識が増加し,低親密度語の学習も進み, 多様な語彙が効率的に処理されるようになったのであろう。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study investigated effects of Japanese learning-length on the processing of loanwords and kanji compounds for lexical decisions by native Chinese speakers learning Japanese. Loanwords with high familiarity (i.e., words listed at the 3rd and 4th levels) were processed faster and accurately than those with low familiarity (i.e., words listed at the 1st and 2nd levels). Learning-length resulted in a tendency for second-year students to process loanwords faster and more accurately than first-year students. Furthermore, learning-length had a stronger effect on loanwords with low familiarity than on those with high familiarity. Word familiarity and learning-length showed similar facilitation effects on the processing of kanji compounds, with loanwords being better performed by second-year students than by first-year students. Again, learning-length was likely to have a stronger effect on kanji compounds with low familiarity than on those with high familiarity. Consequently, familiarity effects were apparent for the processing of both loanwords and kanji compounds, but learning-length showed likelihood to facilitate the processing speed and accuracy of both types of word | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学言語文化研究会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/stul.23.101 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
関連情報 | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/bugai/kokugen/nichigen/0-kyouiku/research/kotoba.html | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-6156 | |||||
書誌情報 |
ja : ことばの科学 巻 23, p. 101-119, 発行日 2010-12-15 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/research.html | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/14671 | |||||
識別子タイプ | HDL |