WEKO3
アイテム
体育授業中の友人ストレッサーに対する認知的評価
https://doi.org/10.18999/njhpfs.30.1.29
https://doi.org/10.18999/njhpfs.30.1.29b6f4c999-2762-4cc6-b64e-303d42b808c2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 体育授業中の友人ストレッサーに対する認知的評価 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | Cognitive appraisal of interpersonal stressor among students in physical education classes | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
著者 |
佐々木, 万丈
× 佐々木, 万丈
× 西田, 保
× 渋倉, 崇行
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | junior high school students | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | stress process | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | cognitive theme | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | factor analysis | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The present paper reports the cognitive appraisal of interpersonal stressor among students in physical education classes of junior high school. Students (N=447) responded to 26 items which were developed based on previous studies of cognitive appraisal dimensions. Factor analysis revealed 4 cognitive appraisal factors that consisted of 19 cognitive appraisal items. These factors were named "threat and effect", "controllability", "worth of challenge", and "prospect". In addition, ANOVAs clarified that female students (N=242) showed a tendency to make a closeup of "threat and effect" significantly than male students (N=226). Moreover, it became clear that 2nd grade students (N=146) assessed the controllability of the interpersonal stressor significantly negative than 1st grade students (N=75), and evaluated the worth of challenge significantly unfavorable than 3rd grade students (N=226). The results support the suggestions of cognitive appraisals to stressors appearing multidimensionally and being under the influence of personality differences. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
出版者 | 名古屋大学総合保健体育科学センター | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | The Research Center of Health, Physical Fitness and Sports, Nagoya University | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプresource | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.18999/njhpfs.30.1.29 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 0289-5412 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 総合保健体育科学 en : Nagoya Journal of Health, Physical Fitness & Sports 巻 30, 号 1, p. 29-36, 発行日 2007-03-31 |