WEKO3
アイテム
高校生を対象とした臨床心理学の授業 : 「心の減災」を学び、伝える
https://doi.org/10.18999/chukkc.13.3
https://doi.org/10.18999/chukkc.13.385380ed9-e028-4819-88a1-c8ba877b8439
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
13-02.pdf (2.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-04-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高校生を対象とした臨床心理学の授業 : 「心の減災」を学び、伝える | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Teaching High School Students Clinical Psychology and Psychological Means of Coping with Disasters | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
吉武, 久美
× 吉武, 久美× 平島, 太郎× 窪田, 由紀× 松本, 真理子× 森田, 美弥子× YOSHITAKE, Kumi× HIRASHIMA, Taro× KUBOTA, Yuki× MATSUMOTO, Mariko× MORITA, Miyako |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨床心理学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高校生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 災害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 心の減災 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clinical psychology | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high school student | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | disaster | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kokoro no Gensai | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 名古屋大学教育学部「人間発達科学探求講座」において、高校生を対象とした臨床心理学の講座が開かれた。4名の高校生が授業に参加した。本講座では、臨床心理学と「心の減災」についての理解を深めることを目的とした。まず、自然災害が起きた際の心理的反応について学んだ。その後、実際に、いくつかのリラクセーション法を行い、その効果を体験した。最後に、小学校低学年の児童に「心の減災」を伝えるためのリーフレットを作成した。参加者の感想から、臨床心理学の有用性や「心の滅災」の重要性を学べたことがうかがわれた。臨床心理学や「心の減災」についての理解を深めるために、積極的な授業参加を促す体験型授業を行うことが効果的であると考えられる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | A clinical psychology class for high school students was held in the summer school conducted by the School of Education, Nagoya University. Four high school students participated in this class. The aim of this class was to promote understanding of clinical psychology and "Kokoro no Gensai," psychological means of coping with disasters. The high school students studied possible responses toward a natural disaster. They experienced the effects of some relaxation techniques. Subsequently, they created a leaflet to teach children in early elementary school about "Kokoro no Gensai." Feedback from the high school students showed that the class helped them to realize the usefulness of clinical psychology and importance of "Kokoro no Gensai." Thus, experience-based learning is effective in promoting understanding of clinical psychology and "Kokoro no Gensai." | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属中等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/chukkc.13.3 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0411 | |||||
書誌情報 |
ja : 中等教育研究センター紀要 巻 13, p. 3-14, 発行日 2013-03-31 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/26102 | |||||
識別子タイプ | HDL |