WEKO3
アイテム
高校生の漢字の書き取りにおける誤答パターンと学習方略の関係
https://doi.org/10.18999/nupsych.49.55
https://doi.org/10.18999/nupsych.49.5594256c94-0216-4aa5-b94d-2f46cf1e1df2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000726239.pdf (764.2 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-01-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高校生の漢字の書き取りにおける誤答パターンと学習方略の関係 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Relationship between Writing Errors in Japanese Kanji and Learning Strategy in Japanese High School Students | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
丸山, 真名美
× 丸山, 真名美× MARUYAMA, Manami× 木村, 純× KIMURA, Jun |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kanji writing errors | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Learning straregy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Two-kanji compound words | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Phonological | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | morphological and semantic factors | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined the relationship between writing errors in two-kanji compound words and learning strategy in Japanese high school students. In study 1, writing errors were classified 10 error patterns. The phonologically-related kanji writing errors and the orthographically-related errors were dominant. In study 2, subjects were asked their strategies which they used to learn kanji. The most often used strategy was rote rehearsal. The more they used semantically-centered strategy, the less phonologically-related kanji writing errors were. And, rote rehearsal strategy were effective to write orthographically correct kanji. Thus, the relations between writing error ptterns and learning strategy were suggested. Both of semantically-centered strategy and rote rehearsal strategy was important for kanji learning. The ways of learning and teaching kanji for Japanese students were discussed. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所で電子化したコンテンツを使用している。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/nupsych.49.55 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13461729 | |||||
ISSN(Online) | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-1258 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 心理発達科学 巻 49, p. 55-64, 発行日 2002-12-27 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |